Tourist Trophy

Šťastného velké přání bylo zvítězit ve slavném závodě Isle of Man TT, který byl po mnoho let považován za nejprestižnější, ale také i nejnebezpečnější závod na světě. Tohoto závodu se zúčastnil celkem třináctkrát. O tom, jak moc byl na ostrově populární, svědčí i to, že se roku 1967 dostal na titulní stranu výroční publikace Tourist Trophy, a že mu místní říkali „our Frankie“. Moc rád na tento závod vzpomínal.

Poprvé se František účastnil závodu TT Isle of Man roku 1957, kdy byl tento okruh zařazen do kalendáře mistrovství světa. Šťastný závodil ve třídě 250cc. Jel se kratším okruhu Clypse Course, který měří 10,92 mil (17,63 km), a jelo se na 10 kol. Šťastný se umístil na 12. místě – ztratil bohužel 7 minut opravou výfuku. Přesto získal stříbrnou repliku hlavní trofeje, kterou dostávají ti závodníci, kteří se vejdou do limitu – čas vítěze plus jedna osmina. V témže roce jel ve stejné třídě i František Baroš, který se umístil na 4. místě.

Na okruh se František znovu vrátil až v roce 1961, kdy se ve třídě 350cc umístil na 5. místě. Tehdy se ovšem závodilo na delším okruhu, Mountain Course, který se jel na šest kol a jeho celková délka byla 236,38 mil (380,4 km).

Pro své největší úspěchy si František na Manu dojel v letech 1962 a 1963. V obou rocích závodil ve třídě 350cc a umístil se na 3. místě. V prvním roce ale radost z výhry zkalila smrt jeho kamaráda Toma Phillise, jehož ležící tělo při závodě těsné minul. V následujícím roce jej problémy provázely již od počátku. Necelý měsíc před závodem havaroval na Velké ceně Rakouska a zranění neměl ještě doléčené. K tomu se připojila havárie při tréninku, kdy mu uvolněny drát výpletu prorazil duši zadního kola a Šťastný po mnoha desítkách metrů salt a kotrmelců zůstal ležet na trati. Byl to jeden z těch pádů, které jezdec nepřežívá. Šťastný, ale přežil a obhájil své třetí místo z minulého roku.

V roce 1964 mu při jízdě na druhé pozici bohužel praskla kyvná vidlice a závod nedokončil. Ani závodu v roce 1965 se nevyhnuly problémy. Ve třídě 250cc závodil netradičně na strakonickém motocyklu ČZ, v posledním kole se mu uvolnil kablík od svíčky a motor přestal mít pravidelný chod. Závěr závodu proto odjel jen jednoruč. Levou rukou si musel přidržovat kabel, aby byl tam, kde má být, a k řízení mu zbývala jen pravačka. Navzdory tomu skončil pátý! Závod ve třídě 350cc znovu nedokončil. Ve třetím kole musel odstoupit kvůli propálenému pístu, který vyřadil i jeho spolujezdce z Jawy, Gustava Havla. Jednalo se nejspíš o konstrukční vadu.

V roce 1966 se František Šťastný zúčastnil hned tří různých kubatur – třídy 250cc, 350cc a 500cc, ale i v tomto roce mu štěstí příliš nepřálo. Při tréninku se mu při rychlosti 230 km/h zadřel motor a velmi ošklivě havaroval. V bezvědomí, ze kterého se probral až po třech hodinách, byl převezen do nemocnice, ve které strávil dvě noci. Jeho stav byl tak zlý, že aby ho pustili, musel podepsat všechny možné reversy. Na startovní čáru se dostal se zraněnýma oběma koleny a kotníkem, měl velké bolesti, ale přesto odstartoval. V první třídě se umístil s motocyklem ČZ na úžasném 4. místě. V další třídě měl problémy s motorem a skončil devátý a v poslední, 500cc obsadil 5. místo. Nemohlo to snad ani dopadnout lépe!

Naposledy se František Isle of Man zúčastnil roku 1969. ZNaposledy se František Isle of Man zúčastnil roku 1969V první třídě závodil na nepříliš konkurenceschopné jednoválcové Jawě a skončil na 8. místě. Pro druhou třídu měl připravenou čtyřválcovou Jawu V4, které se ale při tréninku zadřela klikovka a praskla vana. Závadu již nešlo opravit. Byl proto nucen vyjet na starší převratné 250cc, která náročnost závodu nevydržela.